تاريخ : جمعه ششم اردیبهشت ۱۳۹۸ | نویسنده : علی اصغر بوجاری
باز خوردهای جلسه هشتم دوره شیوه های تربیت فرزند در خانواده
بازخورد کلی جلسات
- مهمترین موضوعی که در چند سال اخیر موضوع اصلی آموزش و پرورش است تغییر وضعیت موجود هست که تحت عنوان تحول بنیادین
آموزش و پرورش در محافل مختلف علمی و آموزشی تربیتی به آن پرداخته می شود
- مدرسه و خانه دو ركن اصلي تعلیم و تربیت هستند كه باید براي رشد و موفقیت دانش اموزان هماهنگ و هم افزار شوند
بازخورد فیلم اول
- هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روشن کردن مسیر فرآیند تعلیم و تربیت است
– شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین عبارتند از : 1 – رشد شناختی 2 – رشد جسمانی و حرکتی 3 – رشد اخلاقی 4 – رشد اجتماعی 5
رشد عاطفی 6 – رشد هنری
- مراحل مشارکت والدین در آموزش و پرورش به 3 صورت می باشد: مرحله سیاست گذاری . مرحله برنامه ریزی . مرحله اجرا
بازخورد فیلم دوم
- حتي بهترین مدارس امروز ما كه هزینه هاي بسیار گزافي براي والدین دارد وضعیت مشاركت آنها بصورتي است كه والدین را به نمایندگي از
فرزندان مصرف كننده اموزش و پرورش در نظر مي گیرند
- یكي از دلایل وضعیت نامناسب مشاركت والدین در مدارس امروز در واقع تصویري است كه والدین از خود دارند یعني والدین خودشان را
بصورتي ارزیابي مي كنند كه احساس مي كنند در مدرسه حرفي براي گفتن ندارند پي از مشاركت پرهیز مي كنند و این واقعیتي است كه متاسفانه
در جامعه تعلیم و تربیت با آن مواجه هستیم
بازخورد فیلم سوم
تربیت فرزند بر عهده والدین است و این موضوعی است که وظیفه خود والدین و هم معلم است
متاسفانه والدین امروزی به لحاظ جایگاه اقتدار والدینی در جایگاه مناسبی برخوردار نیستند
- انواع ارتباط بین خانواده و مدرسه عبارتست از: 1-ارتباط از نوع واگذاری تربیت به مدرسه و فرزند را به مدرسه میسپارند و نتایج مثبت
ندارد و پیش آمدن حوادث ناگواررا ممکن است در پی داشته باشد
-2 ارتباط رو در رو و مستمر والدین با مدرسه است نوعی ارتباط ثمر بخش است و این میتواند بهترین نوع ارتباط باشد 3ارتباط مبتنی بر
فناوری های ارتباطی است والدین فرزند را به مدارسی که فکر میکنند خوب و بهترین است
بازخورد فیلم چهارم
مدرسه باید مجهز نیروی انسانی و هم نیروی تخصصی تا بتوانند در این عصر جدید فرزندان را به زندگی سالم و بانشاط و خلاقانه سوق بدهد .
- معلم هم باید تخصص لازم را برای انجام همچنین رسالتی را داشته باشد و آموزشهای لازم را دیده باشد
- نکته ی مهمی که در کلاسهای آموزش خانواده در سطح بالاتر از تربیت فرزند به آن می پردازند :
1. روابط اعضای خانواده یا روابط زن و شوهر با هم 2. مدارس روشهای پیگیری مطالبات در رابطه با وضعیت تحصیلی و ترربیت فرزند را
به والدین آموزش دهند
- ویژگی ها و روش های کار با والدین:* پرهیز از نگاه بالا به پایین کارکنان مدرسه به والدین* مستثنی نبودن معلم ها از یادگرفتن مهارت های
کار با والدین
بازخورد فیلم پنجم
بسیاری از والدین در مصاحبه هایی که با آنها شده است عنوان می کنند محیطی که برای بیان مسائل تربیتی درباره فرزندانشان فراهم شده است
محیط مناسبی نیست) فراهم نبودن محیط مناسب برای بیان مسائل تربیتی درباب فرزندانشان( یعنی آنکه معماری مدرسه موضوع مهمی می باشد
- متاسفانه امکان دارد بعضی از والدین با حالت انتقادی و تذکر گونه در مدرسه حضور پیدا کنند و همکاران باید به عنوان فرهنگی و معلم باید
زمینه پذیرش انتقادات صحیح را داشته باشند و در مورد انتقاداتی که شاید واقعا بجا و درست نباشد با متانت و آرامش بتوانند والدین را توجیه
کنند
- موانع مربوط به والدین:* وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین* ناآگاهی والدین از شرایط مدرسه و حتی وضعیت تحصیلی فرزندشان*
مشکلات تحصیلی فرزندشان مربوط به بی استعدادی فرزندشان است* تصور منفی از مدرسه و کارکنان مدرسه هست
برچسبها: bojari, باز خوردهای جلسه هشتم دوره شیوه های تربیت فرزند در